lördag 10 januari 2015

Vilken blåsning av Egon 10/1

Tv4 vädret hade lovat skitväder med regn, snö och en storm som heter Egon. Jens ringde till mig igår och frågade om jag var sugen på att trotsa vädergudarna och dra ut på sjön en runda, anledningen var den att Jens skulle iväg på jobbresor och inte ha tid att fiska på ett tag. Vi sov på saken och på morgonen så slog vi fast i iden med att köra ett pass. Vi samlades nere vid båten vid ca 12:30 och 10 minuter senare var vi på väg ut, och idag var det ett par distans ut i östra skärgården som låg på fiskeschemat.

Det småregnade och blåste under hela resan till första stället och regndropparna var som spikar i våra ansikten men vad gör man inte för lite fiske? :)
Vi började med ett ställe vi brukar åka till och fiska där vi sett mycket fisk, och inte vara mycket fisk utan stor fisk.

Vinden låg perfekt för att köra några snabba drivningar på stället men tyvärr så fick vi bara varsitt lamt hugg där gäddan inte fastnade på kroken. Det var lite små knepigt att manövrera båten i de smala passagerna vi åkte genom för vågorna gick åt ett håll och strömmen gick åt motsatt håll. Men tillslut så klarade vi ut det!

Nu började mörkret komma och vinden hade både blivit kraftigare och bytt från syd/sydväst till västlig vind valde vi att avbryta vårt ändå rätt så dåliga fiske vi haft. En bit ut på sjön så skördade stormen sitt första offer.. Jens kära gratiskeps for huvudet och flög ner i vattnet för att sedan bli uppslukad av vågor som vi uppskattade till uppåt 2 meter höga. Han var lite ledsen i början men gick snabbt över när han blev hyperkoncentrerad o skulle bemästra rodret i de stora vågorna.

Vågorna var höga, det var blött och Jens frös. Hans overall orkade inte hålla allt vatten ute så den började läcka in. Och regnet o sjövattnet var så hårt i vinden så när det hade skvätt lite grann över Jens så började han blöda näsblod, så man kan ju nästan kalla det kaos i båten.

Men som tur väl var så kom vi i land helskinnade och dyngsura. Vatten är ett mäktigt element särskillt när det blåser också. Så det var en spännande upplevelse vi delade där på sjön. Eftersom Jens inte skulle fiska på ett tag så trailade vi upp båten efter fiskepasset så den få stå och torka och pigga upp sig tills nästa gång det är dags att åka ut på sjön. Här kommer ett litet klipp när vi var ute i det värsta vädret, synd bara att det ser så snällt ut på film mot vad det var i verkligheten! ;)
Det var en kort och intensiv dag men det var skönt att ta sig från hemmets lugna vrå och åka ut i stormen.

Jenzza från Jenzza.Lures hörde av sig och berättade att han hade varit ute med Håkan från Team Karlskronafiske idag och att dom hade haft ett riktigt bra fiske idag. Gå gärna in och läs Håkans blogg om deras fiskedag!